Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste gadgets

Alles over de wereld van bootleg games

Geschreven door
Geplaatst op9 november 2015, 11:54 CategorieGaming

Bootleg games; een term die je misschien wel ergens gehoord hebt, maar welke games er precies onder vallen is een beetje vaag. In deze tijd van Xbox en PSN zie je ze niet zo vaak meer. Vaak gaat het om originele games die zijn gehacked, gemod of compleet veranderd zonder toestemming van de originele maker. Soms vind je een multicartridge en daarmee gebeurt bijna hetzelfde: games van andere makers worden op 1 cartridge gezet en doorverkocht. Dit is allemaal eigenlijk illegaal, maar er is een groep gamers die dit fenomeen maar al te interessant vindt! Ze gooien graag hun geld tegen deze zeldzame namaak-games!

Helaas is er wel slecht nieuws voor de groep gamers die bootlegs verzamelen. Deze spellen worden steeds meer iets van vroeger. Door patches en updates voor consoles wordt het namelijk heel gemakkelijk om illegale games onspeelbaar te maken. Toch zijn ze in sommige landen nog steeds heel eenvoudig te krijgen, en mensen die nu nog titels kopen voor hun oudere (handheld) consoles willen ze ook nog wel eens tegenkomen. In landen als Indonesië en China kun je veel rip-off games (en consoles!) vinden, Je komt ze soms zelfs nog eerder tegen dan de echte varianten! Ze zijn een stuk goedkoper en wijd verspreid.

Je zou denken dat je in Europa weinig kans hebt om zoiets tegen te komen, maar niets is minder waar! Op markten en in tweedehandszaken heb je ze genoeg, vooral de gameboys waren vaak het slachtoffer van bootleggers. Met name Pokémon bleek een goudmijn om na te maken en de nepperds zijn soms nauwelijks te onderscheiden van officiële cartridges! Daarnaast kent PlayStation 2 talloze bootlegs, vooral te koop in Afrika, het Midden-Oosten (o.a. Syrië en Irak), Indonesië, Hong Kong en Taiwan.

Zelfs Vietnam heeft een zeer beruchte Pokémon-bootleg, op het internet bekend als Pokémon Vietnamese Crystal. In het filmpje hieronder kun je zien waarom de Engelse vertaling zoveel besproken wordt.

Bootleg woordenlijst

Om je een beetje kennis te laten maken met de bootleg-verzamelaars zijn er een paar dingen die je moet begrijpen van de scene. Hieronder staan een paar woorden die je zeker weten zult tegenkomen als je meer informatie over bootlegs opzoekt.

• Verzamelen : Deze spreekt voor zich. Gamers verzamelen net als bij officiële, gelicentieerde games soms voor een specifieke console en andere keren van een bepaalde developer/uitgever. Pokémon, Mario en Sonic rip-offs, hacks en bootlegs zijn vooral erg populair bij verzamelaars. (Een van de bekendste games is toch wel Somari, een kruising tussen een Sonic- en Mario-game)
  • Dumpen : Dumpen is een vreemde term voor het online zetten van bootlegs. ‘Online zetten’ betekent dat de game te downloaden of te emuleren is. Zo kunnen anderen die de cartridge, cd of dvd zelf niet hebben, alsnog de game proberen. Bij piraterij van films gebeurt hetzelfde.
  • Hack : Een bestaande game is aangepast door een willekeurige developer en zo uitgebracht als ‘nieuwe’ game. Dit gebeurt erg vaak in het Midden-Oosten, Azië en Afrika met GTA San Andreas. Mario-games zijn tevens veelgebruikt (fanmade games en fan translations vallen ook onder hacks).
  • Mod : Dit betekent vaak andere textures en dergelijke. Denk bijvoorbeeld bij Skyrim aan legale aanpassingen en toevoegingen aan de game.
  • Homebrew : Een homebrew is een compleet nieuwe game voor een console. De game heeft geen licentie of ‘Nintendo seal of quality’ en gebruikt bestaande assets om er een heel ander spel van te maken.
  • Multicart : 2, nee, 20 in 1. Of beter, 52 in 1! Laten we het nog gekker maken en we doen er 9999999 in 1! Je kunt het zo gek niet verzinnen of het staat op een multicart. Deze cartridges komen hun belofte echter vaak niet na: de ruimte voor zoveel games (met of zonder save-functie, soundtracks, etc.) is er gewoonweg niet. Regelmatig staan er slechts een paar spellen op de kaart en het menu herhaalt de titels steeds opnieuw.
  • Famiclone : Deze term slaat niet zozeer op bootleg games, maar op bootleg consoles. De naam is een woordspeling op Famicom en clones; een kloon van een Japanse NES. Soms is er een Famiclone nodig om sommige bootleg games te kunnen spelen.
  • Hong Kong & Taiwan : De meeste bootleggers komen hier vandaan. De games zijn vaak Chinees en de Engelse vertaling is doorgaans verschrikkelijk slecht. Bootleg RPG’s zijn daarom vrijwel onspeelbaar als je geen Chinees leest, als ze dat al niet waren door de bugs en glitches!
  • Zeldzaam : Veel van deze bootlegs zijn maar in kleine getalen geproduceerd en daarom moeilijk verkrijgbaar. In Europa en Noord-Amerika komen bootlegs sowieso minder vaak voor, veel games worden daarom ook van Chinese verkopers gekocht. Een andere manier van zeldzaam betekent dat één van de spellen enkel op een multicart te vinden is en niet los is uitgebracht (of op zijn minst nog niet gevonden).

Het interessante aan bootlegs is lastig in een zin uit te leggen. Het is vaak het verzamelen van iets unieks of het vinden van een onbekende, soms bizarre game en die vervolgens uitproberen. Sommige verzamelaars vinden hun collectie niet compleet als zij niet ook alle bootlegs voor een console ‘on display’ hebben!

bootleg-games-1

Zelf bootleg hoarder worden?

Als je geïnteresseerd bent geraakt in bootlegs, dan kun je er altijd meer informatie over vinden op internet. Er zijn bijvoorbeeld fora gewijd aan het verzamelen van games en bootlegs. Natuurlijk is er ook een wikia gewijd aan bootlegs waar je alles kunt leren over de Frankensteins monsters van de gamewereld… (of pareltjes, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt). Wie weet, misschien heb je zelf wel onbewust een paar games gekocht die eigenlijk niet helemaal legaal zijn!

• Delen: