Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste gadgets

De opmerkelijke technologie achter Disneys Big Hero 6

Geschreven door
Geplaatst op19 oktober 2014, 19:05 CategorieKnap

De nieuwste animatiefim van Disney, Big Hero 6, draait helemaal rond technologie en ter ere daarvan geeft het bedrijf een unieke kijk achter de schermen naar de technologie die gebruikt wordt om de animatiefilms te maken.

Big Hero 6 is een liefdesbrief voor nerds en geeks

De film is zowat een liefdesbrief naar alles wat met technologie te maken heeft. Het hele verhaal speelt zich af in de fictieve stad San Fransokyo (een knipoog naar de 2 mekka’s van technologie). Onze protagonist is een jongeman die ontzettend geboeid is door technologie. Hij erft BayMax, een ontzettend lieve zorgrobot, van zijn broer. Die robot moet dé basis zijn voor een onverslaanbare superheld.

Rapunzel’s haar kreeg eigen software

Disney verlegt met elke animatiefilm wel de lat op het vlak van de gebruikte technologie. Een uitstekend voorbeeld daarvan is het softwarepakket Tonic, wat door programmeurs bij Disney werd ontwikkeld enkel en alleen om het haar van Rapunzel in Tangled te genereren. De bloggers bij Engadget hebben een exclusieve kijk achter de schermen van Big Hero 6 gekregen. Daarin geven programmeurs en ingenieurs van de animatiestudio tekst en uitleg bij de technologie achter de film.

Beste belichting en omgeving tot nu toe

In Big Hero 6 is één opmerkelijk aspect de indrukwekkende belichting. Disney heeft voor deze film volledig zelf software gebouwd om de belichting te renderen (vakterm voor genereren van beelden door computers). Hierbij wordt indirect licht gebruikt, dat wil zeggen dat licht op één plaats begint en in de virtuele wereld over meerdere voorwerpen kaatst om zo een object indirect te verlichten. Een opmerkelijk stukje technologie.

55.000 cores lijken ook wel een sprookje

Om de film volledig te renderen heeft Disney een serverpark opgezet, een gigantisch netwerk van computers, met in totaal zo’n 55.000 cores om het werk te doen. Die supercomputer zou eerdere films van het bedrijf, zoals Tangled, in 10 dagen volledig kunnen renderen. Al die rekenkracht is ook wel nodig, aangezien Disney nog nooit zo gedetailleerd tewerk is gegaan bij het animeren van omgevingen.

De fictieve stad waarin het verhaal zich afspeelt bevat zo’n 83.000 gebouwen, 260.000 bomen, 215.000 straatlampen en 100.000 voertuigen. Al die objecten moeten keer op keer weer gegenereerd worden, shot per shot. Hoofd van visuele effecten bij Disney, Kyle Odermatt, duidt aan dat zulke diepgang met eerdere technologie simpelweg niet mogelijk was. Alle technologie wordt toegelicht in dit fimlpje van Engadget.

In de zalen

Big Hero 6 zal vanaf 11 februari in de Nederlandse en Belgische cinemazalen te bekijken zijn. Achter de film staan dezelfde mensen als kaskrakers Frozen en Wreck-it-Ralph, dus de film belooft de moeite waard te zijn.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.