Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste gadgets

Review: BRIK Brut cardanas fiets

Geschreven door
Geplaatst op16 september 2014, 14:25 CategorieReviews

Ik schrijf reviews over tablets en computers, heel veel reviews. Soms schrijf ik ook over accessoires die goed samengaan met zo’n tablet of computer. Als er een stekker aanzit en een touchscreen inzit ben ik meestal wel geïnteresseerd. Heel enthousiast over de producten die ik van fabrikanten ter leen krijg ben ik echter nog maar zelden, want het gevoel van anticipatie gevold door verwondering is steeds zeldzamer. Toen ik dit gevoel bij het bestellen van mijn nieuwe fiets herkende besloot ik dat juist over dit product mijn enthousiasme wilde delen. Dat de fiets gebruikmaakt van bijzondere technieken en een modern uiterlijk heeft, net als een mooie gadget, is zowel een reden als een excuus om erover te schrijven.

BRIK het merk

BRIK fietsen is een relatief nieuw Nederlands fietsmerk dat op een kleinere schaal opereert dan de bekende namen uit de Nederlandse fietsmarkt. De oprichter van BRIK fietsen is Wouter Eigenbrood, een pure liefhebber die opzoek ging naar een stadsfiets die hem hetzelfde gevoel van kwaliteit en plezier kon bieden als een mooie racefiets dat kan. Een zoektocht die zinloos bleek te zijn, er was altijd wel iets mis met de fietsen die hij bekeek. Te duur, slechte kwaliteit, veel van hetzelfde of niet helemaal praktisch.

BRIK-Fiets

Vastberaden daar verandering in the brengen zag Wouter meteen kans om een van zijn andere ‘levensvragen’ te onderzoeken. “Waarom maken auto’s wel gebruik van een cardanas en fietsen niet?”. Vanuit die twee wensen is hij begonnen met het ontwerpen van het eerste model BRIK fiets, de BRIK Sec, een functionele, goed betaalbare stadsfiets van hoge kwaliteit. De fiets is uitgerust met een cardanas, zodat het onderhoud van de fiets tot een minimum beperkt wordt. De BRIK Brut uit deze review is het tweede model dat BRIK fietsen op de markt brengt, en is wat stoerder en sportiever dan de klassieke BRIK Sec.

De cardanas

De cardanas is een alternatieve manier om de kracht van je benen over te brengen naar het achterwiel, een alternatief voor een fietsketting dus. Bij de trappers zitten twee tandwielen met een haakse overbrenging die een as aandrijven. En aan het eind van die as, bij het achterwiel, zit weer een setje haakse tandwielen. Deze drijven de versnellingsnaaf aan, die op zijn beurt weer het wiel aandrijft.

BRIK-Brut-Cardanas-Closeup

De cardanas is natuurlijk bekend uit de auto, maar ook het gebruik op een fiets is niet helemaal nieuw. Het is zelfs bijna net zo oud als de fiets zelf, vooral populair bij geestelijken uit de tijd want een habijt en tandwielen van een kettingenssysteem bleken geen geschikte combinatie. Door zijn betrouwbaarheid werd de cardanas onder andere ook bij militaire fietsen gebruikt. Die oude cardanassen waren gemaakt van gietijzer en dus nogal zwaar. Ook de combinatie met versnellingen bleek niet goed mogelijk, en dus viel de cardanas langzaam uit de gratie. Tegenwoordig kan het probleem van het gewicht opgelost worden door het gebruik van aluminium, en zitten versnellingen verwerkt in de as van het fietswiel. Tijd voor een comeback van de de cardanas!

BRIK Fietsen heeft de werking van de cardanas overigens goed geïllustreerd met het onderstaande filmpje:

De BRIK Brut

BRIK omschrijft het BRIK Brut model als een daadkrachtige herenfiets voor de zelfverzekerde stadsrijder. Zoals gezegd is dit ook het sportievere model van de twee, door het rechte stuur zit je wat voorovergebogen op de fiets. Het sportieve komt ook naar voren in het zadel, dat net als alle andere onderdelen van de fiets van luxe en vooral hoge kwaliteit is. Het frame van de BRIK Brut bestaat uit dikke aluminium buizen waardoor de fiets een wat stoerder uiterlijk krijgt dan de gemiddelde fiets. De extra dikke buizen maken het geheel natuurlijk goed bestand tegen een stootje. Extra lagen verf zorgen er sowieso voor dat je niet bij het eerste beste krasje tegen kaal aluminium aan zit te kijken. De keuze voor robuustheid zien we ook terug in de keuze voor de velgen, met een dubbele wand en 36 (zware) spaken is dit een velg die volgens de fabrikant Ryde eigenlijk bedoeld is voor downhill fietsen (die dus over rotsen en dergelijke stuiteren). BRIK gebruikt deze velg gewoon voor hun downtown fiets. De Schwalbe-banden met antileklaag zijn ook weer de beste uit hun klasse, en moeten er in theorie voor zorgen dan je zelden tot nooit leeg komt te staan. Verschillende Shimano-onderdelen zoals een 7 versnellingen-as, een dynamo-as en rollerbrakes maken de uitvoering ()die ik heb) af. Allemaal onderdelen die niet alleen goed ogen maar ook goed te boek staan.

BRIK-Brut-Nexus-Versnellingsnaaf

Ik ben geen fiets-reviewer dus ik zal mij verder niet al te veel bezig houden met de verschillende technische onderdelen en de kwalificaties daarvan. Tijdens mijn onderzoek vooraf en gebruik tot nu toe heeft bijna ieder onderdeel een erg positieve indruk op mij achtergelaten. Het zijn eigenlijk alleen de rollerbrakes waar ik toch echt even aan moest wennen. Dit type rem heeft een veel beter verdeelde stopkracht maar remt, in ieder geval in mijn ervaring, per saldo toch minder snel. Vol in de remmen kost bij een gangetje van zo’n 20 km/uur toch een paar metertjes extra voordat je stilstaat. Zeker in het stadsverkeer iets om rekening mee te houden.

BRIK-Brut-voorkant

De BRIK Brut is standaard verkrijgbaar in drie verschillende kleuren; donkerblauw, matgrijs en matzwart. De cardanas is bij dit model altijd uitgevoerd in matoranje, en die kleur komt subtiel terug in de voorkant van het frame. Naast deze drie standaard kleuren kan de fiets tegen meerprijs in principe in iedere kleur gemaakt worden. Naast de keuze voor kleuren heb je bij het configureren van jouw ideale fiets ook de keuze uit voor- en achterdrager, 3 of 7 versnellingen en via bandenkleur kan je jouw BRIK makkelijk een retro uiterlijk geven.

BRIK-Brut-Zadel

De configuratie waarvoor ik gekozen heb is de matgrijze uitvoering met de standaard zwarte banden, 7 versnellingen en een achterdrager. Op de website van BRIK fietsen zijn de configuratiemogelijkheden allemaal netjes besproken. Mijn plaatselijke dealer FreeWheely.nl verdient overigens nog een extra pluim. Ze zijn een stap verder gegaan en hebben oranje snelbinders voor mij weten te versieren.

Persoonlijke ervaring

Ik heb her en der mijn beschrijving van de BRIK Brut fiets al gepeperd met mijn persoonlijke ervaringen, maar uiteindelijk wil je waarschijnlijk vooral weten hoe het nu is om op zo’n aparte fiets te rijden. Ik heb er ondertussen ruim 750 kilometer opzitten en kan niet anders zeggen dan dat de BRIK Brut een fijne fiets is om op te rijden. Fietsen wordt er echter niet minder vermoeiend van en heel veel sneller ben ik ook niet gewordend op de BRIK Brut. Fietsen blijft fietsen. De manier van aandrijving voelt erg direct maar is tegelijkertijd goed vergelijkbaar met het gevoel van een netjes afgestelde fietsketting. Het is vooral het gebrek aan onderhoud dat, op termijn, voor de pure winst gaat zorgen. Plus het feit dat de fiets gewoon een bijzonder uiterlijk heeft. Tijdens mijn tochtjes ben ik meer dan eens aangesproken door andere fietsers. Er zijn maar weinig zaken waar de wielrenners tussen Haarlem en Amsterdam voor in de remmen lijken te knijpen, de cardanas van mijn BRIK fiets is daar kennelijk wel genoeg reden voor.

BRIK-Brut-Totaal

Het aluminium frame voelt extreem solide en rigide aan, dus als je over de kinderkopjes over de Dam knalt dan stuiter je wel een beetje, meer dan je op een standaard stalen fiets doet. Daar staat tegenover dat je wel het gevoel hebt op een tank te rijden, waarmee je overal kan rijden. In een paar ‘noodsituaties’ moest ik even een stoep of verhoging opschieten en dan is het een heerlijk gevoel om te weten dat je niet direct een slag in je wiel hebt. Er kan maar weinig stuk aan de fiets. Dat is ook bij het parkeren van de fiets in druk rek een lekker gevoel. De enige angst die ik tot nu to heb gehad is of mijn BRIK er nog wel staat bij terugkomst, maar dat is natuurlijk op te lossen met een knap slot en een goede fietsverzekering. Bij het samenstellen van de BRIK Brut zou ik dan ook aanraden voor het luxere Axa slot met insteekketting te gaan.

BRIK-Brut-Cardanas

Ik ben van een standaard Gazelle stadsfiets met rechte zit geswitcht naar deze sportiever zittende BRIK, en mijn bereik op de fiets is daardoor flink gegroeid. Waar ik eerst met gezonde tegenzin een ritje van 10 kilometer begon rij ik nu met regelmaat even naar Amsterdam (25 km heen, 25 km terug), een rit van een dik uur die ik een paar maanden geleden nog voor ‘onmogelijk’ had gehouden. Ja, natuurlijk wist ik wel dat het mogelijk was, maar ik zag het mezelf gewoon niet doen. Ook een bezoekje aan mijn broertje die in Leiden woont blijkt goed te doen op de fiets, al zal ik niet liegen dat die 80 km van die dag niet vanzelf ging. Fietsen blijf fietsen. Punt is dat de BRIK Brut voor mij het fietsen weer uitnodigend heeft gemaakt, en dat ik als gevolgd daarvan veel meer en veel verder fiets. En door nu iedere dag naar mijn kantoor te fietsen heb ook al 5 weken niet meer de auto bij hoeven te tanken!

Conclusie

De BRIK Brut is de eerste fiets die ik in zo’n 15 jaar gekocht heb, en ik twijfel er niet aan dat deze fiets minstens 15 jaar meegaat. Het gesloten cardanas-systeem heeft in al die jaren bijna geen onderhoud nodig, alleen wat laten bijvetten moet voldoende zijn. Aluminium en roestvrijstalen onderdelen moeten er verder voor zorgen dat ik aan de roestkant van het verhaal ook geen noemenswaardige issues hoef te verwachten, en dat is een lekker gevoel. Het lekkerste gevoel is echter dat ik fietsen gewoon weer extra leuk ben gaan vinden, en meer fiets dan ooit. De reden dat ik deze review schreef was vooral vanwege de bijzondere cardanas en het enthousiasme dat ik voelde terwijl ik op levering wachtte. In tegenstelling tot zoveel gadgets waar ik soortgelijke anticipatie voor had stelde deze aankoop mij niet teleur. En een knappe fiets gaat ook nog eens, in tegenstelling tot een tablet of computer, een jaar of 15 mee!

  • Delen:

Reacties

  1. André Scholten
    23 september, 2014 om 9:44

    Mooie review, één van de redenen dat ik ook voor een Brut ben gegaan.

    • Sam
      30 oktober, 2014 om 15:53

      Goed om te horen. Hoe bevalt de fiets?

  2. Kristel
    18 juni, 2015 om 17:22

    Net een BRIK tegengekomen in een fietsenwinkel, en was gelijk erg enthousiast. De combinatie van nieuwe technologie met een degelijke Hollandse uitstraling doet het hem voor mij.
    Door deze review ben ik nog enthousiastergeworden, zaterdag maar eens langs de fietsenwinkel.

  3. Jan Rufer
    02 februari, 2016 om 0:04

    Wij zijn dealer van Brik. Je kunt ze via ons bestellen. Ook kun je met mij samen je eigen Custom Brik samenstellen.

    Jan Rufer
    Binkbikes.nl

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.